هيئات التدقيق والإعتماد في التعليم العالي

د. ابراهيم عثمان

Ibrahim H. Osman

 

          American University of Beirut, Lebanon.

          Ibrahim.osman@aub.edu.lb

 

مخطط المحاضره

 

×          إيضاحات حول هيئات التدقيق والإعتماد

×          مقترحات حول نقات المحور

×        دور شركات التدقيق وشروط تسجيلها

×       تحديد مجالس الإعتماد لدى ألوزارة

×       ألوثائق والنماذج المطلوبه.

 

التدقيق فى جودة الصناعة والخدمات

 

 

جوائز هيئات التدقيق

v     Deming Prize فى إداره الجوده الكليه لأفراد والمؤسسات.

o       إتحاد العلماء والمهندسين في اليابان (JUSE, 1950)

 

v    Baldrige National Quality Award (US, 1987)

o       خبراء الجودة في التجارة ,الإستشارات والجامعات.

o       www.quality.nist.gov

 

v    (EU, 1988) European Quality Award

o       المؤسسة الأوربيه لإدارة الجودة ((EFQM

o       EFQM تضم اكثر من 600 مؤسسة.

o       www.efqm.org

ذ

v      مجلس غير حكومي من هيئات الجودة فى 145 دولة

v    تأسس  1987 ومركزه جينف\سويسرا.

v     LIBNOR ممثل لبنان

v    ينشرسلسله من معاييرالجودة (Quality Standards)

v    ISO 9001-2000: متطلبات أنظمه إدارة ألجودة

      ISO 9004-2000: دلائل(Guidelines)  لتطويرالإداء.

v    ISO 9000-2000: أسس ومعاييرأنظمه إدارة ألجودة.

v     ISO 9001-2000-IWA2: نشر     29 January 2004

       Guidelines for the application in education sector.

   158 CHF cost           

 

         

Certification  شهادة -ISO

v      طرق للحصول على الشهاده:

v    الشركة تدقق(Audit)  نفسها تجاه معا تيرالجودة وتصدر تصريح تطابق (Conformance statement)

v    الشركة تدقق من قبل شركة مسجلة لدى ISO

      (Registrar)     أو مجلس التدقيق الوطني.

v    أفراد الشركة المسجلة يسمون Auditors.

v    مجلس التدقيق الوطني يدقق الشركة المسجلة لمنع تضارب المصالح (Conflict of Interest)  مرشد – مدقق معاً.

v    تدقيق كامل 2-3 أيا م تدقيق 2-3 Auditors.

v    الوقت 1- 2  سنة وكلفة 10,000$ - 30,000$

 

 

خصائص شركات التدقيق

v    الشركة المسجلة والمدققه تهدف الربح.

 

v    أفراد الشركة المسجلة غالباً هم محاسبون ,ماليون  

      و إداريون (... (CPA, CFA لا يعملون فى مجال

      الشركة المد ققه.

 

v    يجب الإنتظار لحداثة دخول ISO  فى مجال التربية.

 

 

 خصائص مجالس الإعتماد

v    لا توجد )شركات  ISOمسجلة( للإعتماد بل .

v    هناك مجالس(association)  إعتماد أو وكالات مستقلة أوأقسام إداريه حكومية  (, Departmentِ(Agency.

v    ألمجالس تتكون من نظراء الند المقيمين.

(Evaluation by Peer Universities)       

v    المجالس لا تهدف الربح.

 

أهداف مجالس الإعتماد فى التعليم العالي

v     وضع أسس , معايير و أنظمة الجودة ألعاليه.

v    نشر دلا ئل ونماذج عن تطبيق , تقيم , ضبط ومراقبة أنظمة الجودة .

v    مساعدة التطوير المستمر فى النوعية الى الأفضل , الإرتقاء , ألمنافسة و الحضورعلى المستوى العالمي.

v    الحد من التدخل السياسي فى القرار الأكاديمي.

v    تقديم صمام أمان وإستقرار عند المسأله.

v    أ نشئت كهية مستقلة بقرار حكومي  1997.

v    رسالتها (Mission)

     رفع ثقه المجتمع والتاكيد بأن جودة الأداء والمعايير فى مكافآت التعليم العالي هي محروسة ومعززة .

Provision & standards of awards are      Safeguarded & Enhanced

v    المحافظه على السمعه الدولية للتعليم العالي في بريطانيا.

v    ألرئيس دوام كامل   -   الأعضاء جزئي.

v    4 رؤساء جامعات معينين من قبل الجامعات.

v    4  معينين من قبل ممولي التعليم العا لي.

v    6  مديرين مستقلين من جميع القطاعات: بنوك, صناعه, تجارة والمهن.

v     4 أعضاء يتغيرون سنوياً . يجددللفرد لمرة واحدة فى حال اصبح رئيساً.

v    Code of practice for QAA Board

v    تنقح إداء المواضيع والمؤسسات

Review performance of subjects & institutions   

v    تقيم جودة التعليم بالوكالة عن مجالس الدعم المالي.

v    تجمع وتقدم بموضوعية واستقلالية معلومات للعامة عن:

v    معاييرنتائج البرامج (outcome standards)

v    جودة فرص التعلم (learning opportunities)

v    إدارة المعاييروالجودة فى المؤسسات.

v    تنشرمبادئ الممارسه والتطبيق لضمان جودة المعايير الجامعية عن طريق التقيم الذاتي والخارجي.

v    تفاوض المؤسسات كافة لتحديد توقيت تقيم مستوي التعليم والتعلم في كل موضوع مره كل ست سنوات.

v    تقيم المستوي البحثى في كل موضوع مره كل اربع سنوات بالتعاون مع  www.hero.ac.uk/rae منذ 1992 .

v    تعد دورات تدريب علي التقيم.

v    تعد تقرير سنوي عام وحسابات مدققه.

v    تقدم المشوره للوزارة حول

v    ترخيص مؤسسه لمنح إجازه تعليم عالي.

v    طلب اسم جامعه أو معهد عالي.

v    المشاركه فى تقيم جوده التعليم العا لي عالميا ً (18بلد)

v     نماذج منشورات: http://www.qaa.ac.uk/public/publications.htm

v    Handbook for academic review

v    Code of practice for the assurance of academic quality and standards in higher education

 

 

سياسة الوزارة في ترخيص التعليم العالي

v     لا تمنح الوزارة الترخيص إلا بعد ألتأكد وضمان بلوغ:

v    المستوى التعليمي البريطاني المشهورعالمياً للمؤسسة المرشحة وإمكانية المحافظة عليه.

v    القبول بها كنظيرجيد من قبل المؤسسات المرخصة.

v    التجديد كل 6 سنوات  بعد      Satisfactory external audit

v    Consultation on proposed new criteria

for degree awarding powers and university title. www.dfes.gov.uk/consulations/23 12/12/2003

 

Criteria for taught, research degree & University title

v    Criteria common to all applications

v   Governance and Management:

    The institution's governance, management, financial control and quality assurance arrangements are sufficient to manage existing operations and respond to development and change

 

Quality Assurance (1)

v     The institution has clear and consistently applied mechanisms for establishing its academic objectives and outcomes.

v     The institution seeks to ensure that its programmes of study consistently meet stated objectives and outcomes.

v     Programme performance is carefully and regularly monitored

v      The effectiveness of the institution's learning and teaching infrastructure is carefully monitored .

v      The academic and related support requirements of students studying off-site are taken into account .

v      Standards of students' achievements are maintained at a recognised level and there is a strategy for developing the quality of academic provision

v      Effective action is taken to address weaknesses, promote strengths and demonstrate accountability

 

Administrative Systems

v     The institution's administrative systems are sufficient to manage its operations now and in the foreseeable future

 Additional criteria for taught degree

v     Academic Staffing

v      The qualities and competences of staff are appropriate for an institution with taught degree awarding powers

v      The institution's staff are actively engaged with the pedagogic development of their discipline

v      Staff maintain high professional standards

v      Additional Criteria for University Title

v      The Environment Supporting the Award of Higher Degrees

   

     The institution has an environment of academic staff, postgraduates and postdoctoral workers which fosters and actively supports creative research and scholarly activity

 

Academic Staffing

v      The qualities and competences of staff are appropriate for an institution with university title and/or research degree

v      The institution's staff are actively engaged with the pedagogic development of their discipline

v      Staff of the institution have acknowledged academic expertise

v      Staff maintain high professional standards and willingly accept the professional responsibilities associated with operating in a university environment

Additional criteria for university title only

Ø       at least 300 full-time equivalent higher education students in five of the subject areas;

Ø       a higher education enrolment of at least 4,000 full-time equivalent students;

Ø       at least 3,000 full-time equivalent students on degree level courses;

Ø       at least 60 current research degree registrations and more than 30 Doctor of Philosophy (or direct equivalent) conferments through partner universities in UK.

Subject Categories

Ø       Clinical and Pre-Clinical subjects

Ø       Subjects and Professions Allied to Medicine

Ø       Science

Ø       Engineering and Technology

Ø       Built Environment

Ø       Mathematical Sciences, Information Technology and Computing

Ø       Business and Management

Ø       Social Sciences

Ø       Humanities

Ø       Art, Design and the Performing Arts

Ø       Education, Initial Teacher Training and Qualified Teacher Status

 

New Suggestion White Paper
www.dfes.gov.uk/conultations2/23

 

v     Make clearer the standards before giving approval.

v     Make new renewal subject to satisfactory external quality audit.

v     Modernize the criteria

v     Remove requirements on having students in 5 subjects to one subject to become a university.

 

أنواع مؤسسات التعليم العالي

v    University College for taught degree up to Master levels.

v     University Title for taught Doctorates & Research levels.

v     Specialist Institutions for research without University Title.

v     Untitled qualified institutions offer degrees under the name of other universities.

 

Handbook of Academic Review (1)

 

Ø       Subject Review

Ø       The review method

Ø       Understanding the process

Ø       Preparing for review

Ø       Points of reference for review of standards

Ø       Conducting the review

Ø       Judgements and reports

Ø       How the process works

Ø       Preparation for subject review

Ø       Conducting the review

Ø       Making judgements 

Ø       Institutional review

Ø       The purpose of and approach to institutional review

Ø       The code of practice and the qualifications framework

Ø       The institutional profile

Ø       Review events

Ø       Self-evaluation document

Ø       Reports

 

Guidelines on Distance Learning

Ø       System design - the development of an integrated approach

Ø       The establishment of academic standards and quality in programme design, approval and review procedures

Ø       The assurance of quality and standards in the management of programme delivery

Ø       Student development and support

Ø       Student communication and representation

Ø       Student assessment.

Ø       http://www.qaa.ac.uk/public/dlg/dlg_textonly.htm

 

Guidelines on Academic reviewers

Ø       Qualities required in all reviewers

Ø       Recruitment, training and role of subject specialist reviewers

Ø       Knowledge and skills required of subject specialist reviewers

Ø       Recruitment, training and role of review coordinators

Ø       Knowledge and skills required of review coordinators

Ø       Recruitment, training and role of institutional reviewers

Ø       Knowledge and skills required of institutional reviewers

Ø       Institutional review secretaries

 

خصائص المقيم

v      إعتماد مبداء تساوي الفرص ((Equal opportunities

v    متخصص مقيم فى موضوع مع خبره تعليميه أو مهنيه  أكثر من 5 سنوات.

v    منسق مقيم ذات خبرة في ضمان الجوده وموافقة البرامج فى التعليم العالي مكتسبة من تقيم اكثر من برنامج.

v    مقيم مرشح من قبل مؤسسة, ذوخبره إداريه كبيرة (senior position)

v    مهارات في المقابلات, دقة في الكتابة والمواعيد, العمل مع فريق.

 

مدة عمل المقيم

v     يعين لمدة ثلاث سنوات قابلة للتجديد.

v    متخصص مقيم ينجز 3 تقيمات سنوياً

v    منسق مقيم ينجز 8 تقيمات سنوياً

v    مقيم مرشح ينجز 9 تقيمات سنوياً.

v    مسؤليا ت كل مقيم محددة فى مبادئ التقيم والأليات.

v    تشكيل الفريق حسب الحجم (3-6 متخصص+1 منسق) لكل 250-  1000 (Full-time equivalent ) FTE

 

Other Guidelines to Handbook (1)

Ø       Initial Institution profiles

Ø       Guidelines for producing self-evaluation documents for subject review.

Ø       Programme specifications

Ø       Aide-memoire    for subject review

Ø        Subject review of standards and quality

Ø       Aims and outcomes

Ø       Curricula

Ø       Assessment

Ø       Enhancement

Ø       Teaching and learning

Ø        Student progression

Ø       Learning resources 

Other Guidelines to Handbook (2)

Ø       Subject review teams 

Ø       Documentation (including student work) for subject review

Ø       Observation of teaching

Ø       Agenda for meeting with students

Ø       Guidelines for producing self-evaluation documents for institutional review

Ø       Guidance on producing the institutional review report

 

Accreditation Agencies in UK

Ø       QAA for all universities.

Ø        The agencies such as:

Ø       BAC - British Council Accreditation

Ø       OUVS – Open University Validation Services

Ø       QDL QC: Council for the accreditation of correspondence Colleges.

     They are like consultants to institutions to reach the QAA governmental standards. They have their own standards and normally accredit colleges and re-asses once every 3 years.

 

International Accreditation Bodies (1)

EUROPEAN QUALITY IMPROVEMENT SYSTEM

 

The EQUIS Documents

Ø      Application to EQUIS – Data Sheet

Ø      EQUIS Quality Standards

Ø      EQUIS in detail - EQUIS International Accreditation Procedures 

Ø      Guidance Notes on EQUIS Quality Criteria  

Ø      Guide to Self-Assessment  

Ø      Peer Review Guide

Ø      EQUIS Checklist

 

Council for Higher Education Accreditation (CHEA, US)

Ø      Accredit Institutions and Programs

Ø      Members include professional accreditations

Ø       AACSB, ABET etc.

Ø      Directory of participating organizations 2003-04

 

n      Accreditation structure

n      Accreditation Process

n      Eligibility Procedures and Standards for Business Accreditation

n      AUB-Workshop

 

Ø       Mission

Ø       Policies and Procedures

Ø       eligibility requirements and standards for accreditation’ٍ

Ø       Self-study institutional designs for excellence

 

 نماذج من العالم

v     أمريكا

v    تسجيل البرامج فى نيورك

v    ترخيص جامعات

v    نتائج إداء ألجامعات في كولوادو

v    بريطانيا

v    ترخيص جامعات القديم  و المقترح الجديد

v    نتائج إداء ألجامعات

v    أوروبا - ECTS

 

أهداف جودة التعليم العالي

vالمحافظة على سمعة التعليم العالي في لبنان .

v الارتقاء بمخرجات التعليم الى العالمية.

v لا مجال الى تعليم عالي ضعيف  لصغر السوق اللبنانية.

v مدى وقت الاعتماد يجب إلا يكون عائق في تطبيقه لضرورته لضمان الجودة واتباعه في جميع الدول الراقية.

 No free lunch

توصيات (1)

v  إقرار مبدأ الاعتماد والتدقيق قبل الترخيص على جميع مراحل التعليم العالي.

vمعاهد

vجامعات تعليمية

vجامعات بحثية

vجامعات (تعليمية وبحثية)

v اقتراح جوائز الوزير الجسر لجودة التعليم العالي.

توصيات (2)

v محافظة على حرية التعليم والاستقلالية الادارية لمؤسسات.

v إنشاء هيئة وطنية لاعتماد والتدقيق.  

 

 

الآليات الاعتماد

v تتعاون هيئة الجودة والاعتماد الوطنية في المرحلة الاولى بإعداد لائحة بمجالس الاعتماد العالمية المقبولة.

v عند حصول العدد الكافي من الجامعات اللبنانية على الاعتمادات الدولية تبدأ المرحلة الثانية من إجراء الاعتماد لبنانيا.

 

إعداد المنشورات

v دلائل جودة البرامج والمؤسسات.

v تحديد أسس ومعايير الجودة في التعليم العالي.

v دليل جودة التقييم الذاتي.

v دليل  آليات وعمليات التدقيق.